Manisalı yurttaşlar kartlı su sayaçlarını eski mekanik su sayacıyla değiştirilmesi konusunda net bir bilgiye sahip değil. Kartlı su sayaçları, suyun birden bitmesi veya sayacın sürekli kontrol altında tutulması gibi can sıkıcı bir sorun olarak kalmaya devam ediyor. Manisa’da yurttaş haklarıyla ilgili belediyelere dava açan ve bu konuda epeyce birikime sahip olan Uğur Doğan, sayaç değiştirme süreciyle ilgili Vegazete’ye yazdı.
Belediyelerin sayaç değiştirmek zorunda olduğunu ifade eden Doğan’ın, izlenecek yol ile ilgili yazısı şöyle:
Manisa’nın bütün ilçelerinde abone sahibinin isteği dışında kartlı sayaç kullanılmasına zorlanan su abonelerinden son zamanlarda sosyal medya üzerinden bana ulaşan o kadar çok yurttaşın şikayeti, mağduriyeti ve buna yönelik soruları var ki;
Hepsine ayrı ayrı yanıt verebilmem mümkün değil. Bende halkımızın aydınlanması için bu haftaki yazımın konusunu bu konuya ayırayım istedim.
Yurttaşlardan gelen soruların bazıları şöyle;
– Kartlı sayaçtan hiç memnun değilim, benim isteğim dışında takılmıştı. Şimdi değiştirmek istiyorum ne yapmalıyım?
– Kartlı sayacın değiştirilmesi için Maski’ye dilekçe verdim. Bu konuda alınmış meclis kararı var değiştirilmesi mümkün değil diye dilekçemizi almıyorlar bu durumda ne yapmalıyım?
– Dilekçe ile kartlı sayacımın değiştirilmesini talep ettim. Dilekçemi aldılar ama 18 Mayıs 2015 tarihinde yapılan Maski Genel Kurulunda alınan 14 sayılı karar gereği değiştirilmiştir. O nedenle, sayacınızın geri mekanik sayaçla değiştirilmesi mümkün değildir diye cevap verdiler. Bu durumda ne yapmalıyım?
Gibi daha birçok soru soruluyor.
Sevgili Manisalılar
Her şeyden önce MASKİ bu konuda abonelerine doğru söylemiyor..!
Evet kartlı sayaç uygulaması ile ilgili Maski Genel Kurulunun18.05.2015 tarih ve 14 sayılı bir kararı var. Ancak bu uygulamaya yönelik Tüketici mahkemelerine açılmış ve kartlı sayaçların abonelere dayatılması Kanun ve mevzuata aykırılığı nedeniyle abonenin lehine verilmiş birçok yargı kararları da var. Maski yönetimi işine gelmediği için bunları göz ardı ediyor..!
Bu nedenle; 2018 yılında bizzat benim hazırladığım ve o dönem Manisa Büyükşehir Belediye Meclisinde grubu bulunan CHP li meclis üyelerinin imzaladıkları bir önergeyle Maski Genel Kurulu 19.11.2018 tarih, ve 18 sayılı kararı ile kartlı sayaç uygulamasının abonelerin isteğine bağlı olarak uygulanmasına oybirliğiyle karar verilmiş olan ikinci bir kararı da var. Bu karar yürürlüğe girdiği tarih itibariyle bahse konu 18.05.2015 tarihli 14 sayılı Genel Kurul kararı hukuken yürürlükten kalkmıştır.
Şu anda 19.11.2018 tarih, ve 18 sayılı karar yürürlüktedir ve bu karara göre Maski kartlı sayacını değiştirmek isteyen abonenin isteği doğrultusunda kartlı sayacı söküp yerine mekanik faturalı sayacı takmak zorundadır. Ayrıca idare on yılını doldurmuş eski mekanik sayaçları değiştirirken abone sahibinin tercihini alarak isteyene ön ödemeli kartlı sayaç, isteyene de mekanik sayaç takmak zorundadır.
Abonenin isteği dışında idarenin tek taraflı iradesiyle aboneye kartlı sayaç dayatması hukuka ve mevzuata aykırıdır. O nedenle idare takılmış olan kartlı sayacı abone sahibi istemediğini beyan ettiğinde, takılan kartlı sayacın mekanik sayaçla değişimini yapmak ve kartlı sayacın ücretini ve sayaç içinde yüklenmiş su miktarının da hesaplanıp takılan mekanik sayaç bedelinin düşülerek kalan miktarın aboneye geri ödenmesi veya ileriki su faturalarından mahsup etmek zorundadır…
Sevgili Manisalılar…
Kartlı sayaçtan memnun olmayan, değiştirilmesini isteyen su aboneleri Maski’ye yazılı bir dilekçeyle başvurunuzu yapın. Dilekçenizi iki nüsha olarak hazırlayın. Dilekçenizi Maski evrak kayıt servisine teslim ettiğinizde sizde kalacak nüshaya mutlaka evrak kayıt numarasını alın, veya cep telefonunuza E-Belediye sisteminden bildirilen evrak kayıt numarasını sizde kalan nüshaya kaydedin. Ve 30 gün bekleyin eyer sayacınız değiştirilmezse ve dilekçenize olumsuz yanıt verilirse o zaman internetten KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMUNA (OMBUDUSMANLIK) bireysel şikayet başvurusu yapın, bireysel başvuru formunu doldurup şikayetinizi belirtin ve Maski‘ye verdiğiniz dilekçe tarih ve evrak kayıt numarasını da yazın gönderin. Kurum başvurunuzun alındığına dair takip numarası verecektir. Ve bu başvurunuz sonrası Maski dilekçenize rağmen değiştirmediği sayacı res’en gelip kartlı sayacınızı söküp, mekanik sayaç ile değiştirecektir. Bu yol ve yöntemle kartlı sayacı değiştirmek isteyen birçok yurttaşımızın sayacı değiştirilmiştir.
Sizler için hazırladığım Maski’ye verilmesi gereken dilekçe örneğini de sizlerle paylaşıyorum.
Ben bu konuda hakkınızı nasıl arayacağınıza dair yol ve yöntemi sizler için yazdım anlattım, elbette yapıp yapmamak sizlerin takdirinde…
Ama şunu hiç unutmayın..!
Bu ülkede hak verilmiyor, hak alınıyor.
Hakkınızı mutlaka arayın…
Maski yönetimi bu kartlı sayacı abonelerine zorla dayatmayı o kadar kafasına koymuş ki; ne kanun tanıyorlar, nede mevzuat..! Anlamak mümkün değil.
14.01.2020 tarihinde Olağanüstü yapılan bir Genel Kurulda 2 sayılı karar ile iki ay üst üste su borcunu ödemeyen ve bu borcun miktarı 100 TL’yi aşması durumunda abone sahibine sms ile borcunu öde diye mesaj çekilecek 5 iş gününde abone borcunu ödemezse abonenin mekanik sayacı res’en sökülüp yerine kartlı sayaç takılacak ve kartlı sayacın ücreti aboneden tahsil edilecek. Ayrıca bu tarihten sonra yeni bina abonelerine kartlı sayaç takılması zorunlu olacak diye yeni bir karar aldılar.
Düşünsenize abone 100 TL’yi aşan su borcunu iki ay üst üste ödeyememiş, Maski bu aboneye gelip zorla evindeki mekanik sayacı sökecek ve 400 TL üzerindeki kartlı sayacı zorla takıp, sayaç parası, sayaç sökme takma ücreti, ön ödemeli elektronik sayaç kart ücreti v.s gibi parayı da abonenin ödemesini isteyecek. Birde abone sahibi bu kartlı sayaca su yükletecek de evinde su kullanacak..! Yahu abonenin parası olsa gider 100 TL borcunu öder, bu miktarı ödeyemeyen abone; kartlı sayaç ücreti, sayaç sökme takma ücret, ön ödemeli elektronik sayaç kart ücreti ve su yükleme ücreti ile birlikte 600-700 TL ücreti nasıl ödeyecek? Nasıl bir mantık, nasıl bir zihniyet bu anlamak mümkün değil..!
Tabi bende Maski’nin bu vicdana ve hukuka sığmayan kararını yürütmesinin durdurulması ve iptali için Manisa 2. İdare Mahkemesine dava açtım. Mahkeme açtığım bu davayı “Davacı olarak benim bu davayı açma ehliyetimin bulunmadığı” gerekçesiyle davayı ret etti. Bende bu kararı bir üst mahkemeye istinaf mahkemesine taşıdım. Gelin görün ki; istinaf mahkemesi de aynı gerekçeyle itirazımı kesin olarak ret etti. Ama ben de inat ettim, kesin olan istinaf mahkemesinin bu kararını temyiz için Danıştay’a taşıdım. Danıştay 8. Dairesi bu talebimi hukuka uygun buldu ve istinaf mahkemesinin ret kararını bozdu ve yeniden karar verilmek üzere istinaf mahkemesine gönderdi. İstinaf mahkemesi yargıçları ilk verdikleri ret kararında ısrar edip ikinci kez ret kararı verdiler. Bu sefer iş tam bir inada dönmüştü, bende yılmadım tabi, istinaf mahkemesinin bu ikinci ret kararını Danıştay İdari Dava Daireleri Genel Kuruluna taşıdım. Ve nihayet üç ay önce 12.10.2022 tarihinde Danıştay İdari Dava Daireleri Genel Kurulu benim Manisa’da yaşayan bir yurttaş olarak “Bu davayı açma ehliyetimin olduğu” yönünde karar verdi ve istinaf mahkemesine yeniden karar ver diye gönderdi.
Şimdi ne mi olacak? İstinaf mahkemesi “Davacı Uğur Doğan’ın dava açma ehliyeti varmış al bu davayı esastan görüş ona göre bir karar ver” diye Manisa 2. İdare Mahkemesine gönderecek.
Merak etmeyin Maski’nin bu kararı er ya da geç mahkeme kararıyla iptal edilecek, bundan adım kadar eminim. Çünkü karar ne hukuka uygun nede vicdana…
Haa bu arada unutmadan söyleyeyim, benim evimde ne kartlı sayaç var, nede iki ay ödenmemiş ve 100 TL’yi aşan su borcum var. Ben bu davayı Maski’nin zorla kartlı sayaç kullanmaya zorladığı Manisalıların hakkını, hukukunu korumak adına açtım. Bilesiniz…
Esen Kalın…
Sayın cengiz ergün bu yapılan yanlıştır doğru değildir bizlere zorla zorla zorla mekanik sayaç dayatılmasını doğru bir davranış değildir
çok iyi yapmışsınız sizi tebrik ediyorum.
Dilekçe örneği bağlantı olarak yok. Ekleyebilirseniz seviniriz.
Dilekçe yazıya eklenmiştir.