1. Haberler
  2. Türkiye Gündemi
  3. İklim Krizini Bireylerin Çabaları Çözemez!

İklim Krizini Bireylerin Çabaları Çözemez!

featured
Paylaş

Bu Yazıyı Paylaş

veya linki kopyala

Yeni bir araştırmanın bulguları, “net sıfır kahramanı” mitinin iklim krizini çözmeye yönelik yükü haksız bir şekilde bireylere yüklediğini, tüketicilere yüklenen sorumlulukların da, özellikle enerji sanayisinin ve politika yapıcıların konu hakkındaki rollerini küçülttüğünü ortaya koyuyor…

İklim eyleminin kahramanları olarak tanıtılan bireyleri görmek, çatılara güneş panelleri kurmak veya elektrikli arabalar satın almayı tercih etmek gibi çabaların, gezegeni kurtarma mücadelesinde hayati öneme sahip olduğu şeklindeki bir algı sürekli teşvik görüyor.

Avustralya Sidney Üniversitesi’nden bir grup bilim insanının yeni bir çalışması, “net sıfır emisyon kahramanı” olmaya yönelik bu tür çabaların elbette başkalarını da hareket etmeye teşvik edebileceğini ancak enerji sektörünün bu hikayeyi şekillendirme biçiminin bireyleri başarısızlığa sürükleyeceğini iddia ediyor.

Çalışmanın yazarlarından Dr. Tom van Laer, sanayilerin çevresel sorumluluğu bireylere devretmesinin yeni olmadığını “net sıfır karbon kahramanı” hikayesinin de bu yaklaşımın evrimindeki son halka olarak görülebileceğini ifade etti.

Örneğin içecek sanayisi, 1970’lerde geri dönüşümü teşvik ederek, atık bertaraf yükünü tüketicilere devretme konusunda erken bir adım atmıştı.

Somut Politikalar Olmayınca Bireyler Hayal Kırıklığına Uğruyor  

Dr. Van Laer, “net sıfır kahramanı” anlatısının, enerji şirketleri ve politika yapıcıları tarafından yayımlanan birçok kamu raporu, basın bülteni ve belgede yaygın olduğunu vurgulayarak şunları söyledi:

“Bu belgeler, gereksiz cihazları kapatma ve daha verimli olanlarla yenileme gibi davranışları teşvik etmekte ve bunları, daha geniş emisyon azaltma hedeflerine yönelik önemli kişisel katkılar olarak sunuyor. Ancak, böyle teşvikler genellikle enerji sektörünün emisyonları azaltmadaki kendi önemli rolünü göz ardı ediyor.”

Van Laer, bireysel iklim savaşçılarının motive edici olabileceğini ve tabanda insanları harekete geçirmeye yardımcı olduklarını da ifade etti. Ancak, karbonsuzlaştırma için somut kurumsal ve hükümet politikaları eksik olduğunda veya adım atılmadığında, bu anlatılar bireyleri güçlendirme yerine çaresizlik ve ilgisizlik duygularına sürükleyebiliyor.

Şirketler Tüketicilere “Önden Siz” Diyor

Nitekim Sydney Üniversitesi’nin yeni çalışması da, Şili’deki plastik poşet yasağında benzeri bir durumla karşılaştı. Söz konusu yasakla ülkedeki tüketiciye sorumluluk yüklenirken, atık konusunda gerçek bir değişim yaratmak adına gereken sistemli ve Pazar çapında değişim gerçekleşmedi. Şili örneği üzerine yorum yapan Van Lear, “Tüketiciler böyle bir plana kanmaz. Şöyle diyorlar: Eğer siz bir şey yapmıyorsanız, biz neden yapalım?” dedi.

Van Laer, enerji piyasası bağlamında hikaye anlatımının, bireylerle birlikte şirketlerin ve hükümetlerin rolünü vurgulaması gerektiğini ama şu anda hiç de böyle sunulmadığına dikkat çekerek ekledi:

“Bu, ‘siz, tüketici, bunu tek başınıza yapabilirsiniz, sonra biz şirketler sıraya gireriz’ gibi bir şey ve bu, çok zor bir teklif.”

Van Laer, bireysel olarak harekete geçmek isteyenlerin güçsüz hissetmemeleri gerektiğini, ancak bireysel çabaların, sanayi ve hükümetin rolüyle birlikte beraber yürütülmesini tavsiye etti.

İklim Krizini Bireylerin Çabaları Çözemez!
Yorum Yap

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Giriş Yap

EGEPRESS ayrıcalıklarından yararlanmak için hemen giriş yapın veya hesap oluşturun, üstelik tamamen ücretsiz!

Bizi Takip Edin