1. Haberler
  2. Türkiye Gündemi
  3. Google’ın reklam tekeli demokrasiye zarar veriyor

Google’ın reklam tekeli demokrasiye zarar veriyor

featured
Paylaş

Bu Yazıyı Paylaş

veya linki kopyala

Kısa Dalga – MIT’de öğretim üyesi olan Nobel ödüllü ekonomist Prof. Dr. Daron Acemoğlu, Google’ın reklam pazarındaki tekeline ve bunu gazeteciliğe verdiği zararlara dikkat çekti.

T24’ün haberine göre, Acemoğlu, Google’ın 2023 yılında dijital reklam gelirlerinden 237 milyar dolar elde ettiğini, buna karşılık bağımsız gazetelerin gelirlerinde ciddi bir düşüş yaşandığını belirterekbu durumun, toplumlarda güvenilir yerel haber kaynaklarının yokluğuna neden olan haber çölleri yarattığını söyledi.

Demokrasiye tehdit

Acemoğlu, bağımsız yayıncıların demokratik toplumların temel taşları olduğunun altını çizdi. Ancak dijital reklam pazarında Google’ın hakimiyeti nedeniyle bu yayıncıların hayatta kalmasının giderek zorlaştığını vurgulayan Acemoğlu, “Google’ın reklamcılık ekosistemindeki baskın rolü, bağımsız gazeteciliğin finansal kaynaklarını kurutuyor” dedi. Acemoğlu, bu durumun demokrasiyi ve sivil toplumun temellerini tehdit ettiğini vurguladı.

Rekabet ortadan kalkıyor

Acemoğlu, bugünün teknoloji devlerinin piyasa değerlerinin tarihteki büyük tekellerden çok daha yüksek olduğunu belirtti. Alphabet/Google ve Amazon’un piyasa değerlerinin 2,3 trilyon doları, Apple’ın 3,6 trilyon doları aştığını hatırlatarak, bu şirketlerin inovasyon ve rekabeti engellediğini söyleyen Acemoğlu, ayrıca teknoloji devlerinin rakiplerini satın alarak büyüdüğünü ve rekabeti ortadan kaldırdığını ifade etti.

ABD ve Avrupa’daki antitröst yasalarının başarısızlığının, bu şirketlere hem ekonomik hem de siyasi güç sağladığını savunan Acemoğlu, bu durumun demokrasiye meydan okuduğunu söyleyen Acemoğlu, Avrupa’nın Dijital Piyasalar Yasası gibi düzenlemelerle daha adil bir veri ekonomisi yaratabileceğini belirtti.

Vergi önerisi

Acemoğlu ve meslektaşı Simon Johnson, çevrimiçi ekonomide rekabeti artırmak için büyük bir dijital reklam vergisi uygulanmasını önerdi. Yıllık 500 milyon doların üzerindeki tüm reklam gelirleri için %50 vergi öneren Acemoğlu, bu adımın dijital reklam pazarında büyük bir dönüşüm yaratabileceğini ifade etti.

Daha adil bir sistem mümkün

Acemoğlu, Avrupa’nın veri piyasalarında adil bir mimari oluşturarak teknoloji sektörüne öncülük edebileceğini belirtti. Acemoğlu, verilerin bireyler tarafından kontrol edilebildiği ve teknoloji şirketlerinin bu verilere erişiminin daha adil kurallara dayandığı bir sistemin, inovasyon ve verimlilik açısından daha sürdürülebilir olacağını söyledi.

(Haber Merkezi)

Google’ın reklam tekeli demokrasiye zarar veriyor
Yorum Yap

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Giriş Yap

EGEPRESS ayrıcalıklarından yararlanmak için hemen giriş yapın veya hesap oluşturun, üstelik tamamen ücretsiz!

Bizi Takip Edin