Muğla’nın Datça ilçesinde Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından yapılması planlanan Datça Yat Limanı Projesi, hukuki süreçte önemli bir dönemeçten geçti. Muğla 4. İdare Mahkemesi, projenin çevresel ve hukuki açıdan sakıncalarını dikkate alarak, itiraz yolları kapalı olmak üzere yürütmeyi durdurma kararı verdi.
Çevreciler ve Yerel Yönetimlerin Mücadelesi
İskele Mahallesi Azganlı mevkiinde yapılması planlanan yat limanı projesi, uzun süredir sivil toplum kuruluşları ve yerel yönetimlerin itirazlarına konu oluyordu. Geçtiğimiz Şubat ayında Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’nın proje için verdiği ÇED (Çevresel Etki Değerlendirmesi) Olumlu kararı sonrası, MUÇEP Derneği (Muğla Çevre Platformu), Muğla Büyükşehir Belediyesi ve Datça Belediyesi projeye karşı hukuki mücadele başlatmıştı.
Davacı taraflar, projenin:
- Deniz ve kıyı ekosistemine,
- Datça’nın en önemli parklarından Kentpark ve Ilıca Göleti’ne,
- Taşlık Plajı’na,
- Datça’nın doğal ve kentsel dokusuna zarar vereceğini,
- Ayrıca güney kıyılarda yapılaşma baskısını artıracağını savunuyordu.
Mahkemeden Çevresel ve Hukuki Gerekçelerle Durdurma Kararı
Muğla 4. İdare Mahkemesi, bilirkişi raporlarını ve davacıların itirazlarını dikkate alarak projeyle ilgili yürütmeyi durdurma kararı verdi. Mahkeme kararında, projenin 2872 sayılı Çevre Kanunu ve ÇED Yönetmeliği’ne aykırı olduğuna vurgu yapıldı.
Kararın gerekçesinde şu ifadeler yer aldı:
- Hukuka Aykırılık: ÇED Olumlu kararında hukuka uyarlık bulunmadığı tespit edilmiştir.
- Telafisi Güç Zararlar: Projenin mevcut haliyle faaliyete geçmesinin çevreye ciddi zararlar vereceği belirtilmiştir.
- İtiraz Yolu Kapalı Karar: 20 Kasım 2024 tarihinde alınan kararla, projenin yürütmesi durdurulmuş ve itiraz yolu kapatılmıştır.
Ne Olacak?
Karar, çevreciler ve yerel halk tarafından olumlu karşılanırken, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın projeyle ilgili atacağı adımlar merak konusu. Projenin çevreye etkileri ve hukuki sakıncaları dikkate alındığında, uzun bir hukuki sürecin yaşanabileceği değerlendiriliyor.