Türkiye’de vatandaşlara ilaç temininde bulunan 15 Eczacı Odası Manisa Eczacılar Odasının ev sahipliğinde gerçekleştirdikleri Danışma Kurulu toplantısında hükümetin acilen alması gereken önlemlerle ilgili 5 maddelik Manifesto niteliğinde sonuç bildirgesi yayımladı.
Haber: Ahmet ÜNSAL/Manisa
Manisa Eczacılar Odası Başkanı Duygu Elmas Mutlu ve yönetim kurulu üyelerinin ev sahipliğinde gerçekleştirilen Danışma Kurulu toplantısına 29.Bölge Manisa Eczacılar Odası Başta olmak üzere 3.Bölge İzmir Eczacılar Odası,7. Bölge Bursa Eczacılar Odası,9. Bölge Eskişehir Eczacılar Odası, 15. Bölge Isparta Eczacılar Odası, 16. Bölge Denizli Eczacılar Odası, 21. Bölge Aydın Eczacılar Odası, 30. Bölge Balıkesir Eczacılar Odası, 32. Bölge Muğla Eczacılar Odası, 33. Bölge Afyonkarahisar Eczacılar Odası, 35. Bölge Kütahya Eczacılar Odası, 36. Bölge Çanakkale Eczacılar Odası,39.Bölge Edirne Eczacılar Odası, 46.Bölge Uşak Eczacılar Odası ve 54.Bölge Burdur Eczacılar Odası Başkanları katıldı.
Kadın Cinayetleri, Denetimlerin vergi kayıp kaçağının en az olduğu eczanelerden başlaması, ilaç yokluğuna rağmen halkımızın ilaç erişimine sorunsuz ulaşabilmesi, İlaç ve yok kelimelerinin halk sağlığı açısından asla yan yana gelmemesi gerekmektedir. Sağlık Bakanlığı, Hazine ve Maliye Bakanlığı ile Türk Eczacıları Birliği’nin ortak çalışma içerisinde olması ile Eczane devirleri ile ilgili süreçte bölgesel uygulama farklılıklarının ortadan kaldırılmasını içeren 5 maddelik sonuç bildirgesi yayımladı.
15 ECZACILAR ODASININ 5 MADDELİK ORTAK MANİFESTO
“1- Son günlerde ülkemizde giderek artan kadına ve çocuklara şiddet olayları ve cinayetleri asla kabul edilemez. Üyelerinin çoğunluğu kadın olan Türk Eczacıları Birliği ve tüm bölge eczacı odaları; toplumda infial oluşturan bu duruma karşı gerekli tedbirlerin alınması, caydırıcı yasal düzenlemelerin yapılması için sağlık sisteminin temel bir parçası olarak şiddet mağdurlarına doğrudan erişim sağlama gücüyle bu süreçte daha etkin rol almayı sağlayacak etkinliklerde bulunmalıdır. Tüm üyelerinin gerekli toplum bilincini oluşturmak için diğer sivil toplum örgütleriyle çalışmaları sağlanmalıdır.
2- Ülke genelinde Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından gerçekleştirilen denetimlerde bölgesel farklılıklardan kaynaklı mağduriyetler yaşanmıştır. Yapılan denetimler standart olmadığı sürece kabul edilebilir değildir. Aynı zamanda ülkemizdeki ilaç-eczacılık modeli düşünüldüğünde zorunlu kılınan entegrasyon sistemi eczanelerimiz için uygulanabilir değildir.Denetimlerin vergi kayıp kaçağının en az olduğu eczanelerden başlaması hukuki olmakla birlikte vicdani ve hakkaniyetli değildir.
3- Son dönemde yaşanan ekonomik sıkıntılara ve ilaç yokluğuna rağmen yaptığı fedakarlıklarla halkımızın ilaca erişimini sorunsuz şekilde sağlayan eczacılarımızın, Sosyal Güvenlik Kurumu ile imzalanacak yeni protokolün gecikmesinden kaynaklı ekonomik sıkıntı yaşamasını engellemek gereklidir. Bu nedenle görüşmeler zamanında tamamlanmalıdır. Bu sorunların bir daha tekrarlanmaması için mali konular bir değişkene sabitlenerek otomatik güncellemeler yapılmalıdır. Yapılan bu güncellemeler eczacılarımızın enflasyon karşısında alım gücünü iyileştirecek ve ilaç-eczacılık hizmetini kesintisiz sürdürülebilecek düzeyde bir modelde olmalıdır. Ayrıca özellikle geriye dönük kesintilere olanak sağlayan maddeler başta olmak üzere eczacının canını haksız yere yakan tüm maddelerin, yapılan protokol çalıştaylarında çıkan raporlar baz alınarak güncellenmesi veya kaldırılması sağlanmalıdır. Tüm bu süreçler Türk Eczacıları Birliği tarafından hassasiyetle yürütülmelidir.
4- Eczacının temel görevi hastasına ilaç aramak değil Birinci Basamak Sağlık Hizmeti Sunucusu olmasının gereği doğru ve etkin sağlık danışmanlığı hizmetini sunmaktır. Mevcut İlaç Fiyat Kararnamesi misyonunu tamamlamış ve sürdürülebilir değildir. Bugün yaşanan ilaç yokluklarının sebebi tam olarak budur. İlaç ve yok kelimelerinin halk sağlığı açısından asla yan yana gelmemesi gerekmektedir. Sağlık Bakanlığı, Hazine ve Maliye Bakanlığı ile Türk Eczacıları Birliği’nin ortak çalışmasıyla geliştirilecek model ilaç yokluklarına neden olmamalı ve eczanelerin ekonomik yükünü hafifletmelidir. Yılda bir veya iki defa yapılan ilaçta uygulanan kur güncellemesi ile değil günün ekonomik koşullarının gerekli kıldığı zaman ve hallerde yapılarak bu tür aksaklıklar önlenmelidir.
4- Sağlık okur yazarlığının oldukça düşük olduğu ülkemizde internetten satılan, Tarım ve Orman Bakanlığı’ndan ruhsat alan ilaç dışı ürünler halk sağlığını ciddi oranda tehdit etmektedir. Bunun çözümü bu ürünlerin de ilaç gibi İlaç Takip Sistemi’ne kayıt işlemi yapılarak Sağlık Bakanlığı kontrol ve denetiminde satılmasıdır. Yetkililere bu durum gerekçeleriyle anlatılmalı ve gerekli yasal düzenlemelerin yapılması Türk Eczacıları Birliği tarafından sağlanmalıdır.
5- Eczane devirleri ile ilgili süreçte bölgesel uygulama farklılıkları olduğu görülmektedir. Farklı uygulamalar neticesinde bölgesel sorunlar yaşanmakta olup bunların önüne geçmek için bu konuda Türk Eczacıları Birliği bünyesinde acil olarak bir çalışma grubu oluşturulmalıdır. Süreç eczacı odaları ve Türk Eczacıları Birliği’nin mutlak hakimiyetinde yönetilmeli ve tüm odaların başvurularının mevcut yasalar doğrultusunda değerlendirilerek karara bağlanması sağlanmalıdır. Saygılarımızla.” ifadelerine yer verildi…
TEB 3. BÖLGE İZMİR ECZACI ODASI
TEB 7. BÖLGE BURSA ECZACI ODASI
TEB 9. BÖLGE ESKİŞEHİR ECZACI ODASI
TEB 15. BÖLGE ISPARTA ECZACI ODASI
TEB 16. BÖLGE DENİZLİ ECZACI ODASI
TEB 21. BÖLGE AYDIN ECZACI ODASI
TEB 29. BÖLGE MANİSA ECZACI ODASI
TEB 30. BÖLGE BALIKESİR ECZACI ODASI
TEB 32. BÖLGE MUĞLA ECZACI ODASI
TEB 33. BÖLGE AFYONKARAHİSAR ECZACI ODASI
TEB 35. BÖLGE KÜTAHYA ECZACI ODASI
TEB 36. BÖLGE ÇANAKKALE ECZACI ODASI
TEB 39. BÖLGE EDİRNE ECZACI ODASI
TEB 46. BÖLGE UŞAK ECZACI ODASI
TEB 54. BÖLGE BURDUR ECZACI ODASI