Muğla’da ‘Yerel Seçim Manifestosu’ imzalandı

Yerel Seçim Manifestosu

Bodrum Belediyesi ile Bodrum Kadın Dayanışma Derneği arasında Toplumsal Cinsiyet Eşitliği kapsamında hazırlanan Muğla Yerel Seçim Manifestosunun imza töreni gerçekleşti.

Demokratik, katılımcı ve kadınların hak temelli yaşamının belediyeler tarafından sağlanması amacıyla hazırlanan Muğla Yerel Seçim Manifestosunun imza töreni, Bodrum Belediyesi Toplantı Salonunda yapıldı.

Törene Bodrum Belediye Başkanı Ahmet Aras, Bodrum Kadın Dayanışma Derneğinden Figan Erozan ile dernek temsilcileri, Bodrum Belediyesi Kadın ve Aile Hizmetleri Müdürü Gülizar Gökçakır, Bodrum Belediyesi Toplumsal Cinsiyet Eşitlik Birim Sorumlusu Fethiye Kızak ve basın mensupları katıldı.

Manifesto ile ilgili konuşan Bodrum Kadın Dayanışma Derneği temsilcisi Figan Erozan, “2019’da kadınların oluşturduğu kent manifestosu Bodrum’u değiştirmedi, Bodrum’u dönüştürdü. Bodrum kadını keşfetti ve her statüdeki kadını görünür, tanınır, bilinir ve kentin yurttaşı olarak yeniden tanımladı. Bu, kadınıyla erkeğiyle kentin her alanını eşitleme meselesiydi.” dedi.

Kadınların Muğla’nın tüm ilçeleriyle başka bir dönüşüm sürecine girilmesini talep ettiğini ve bu sürecin manifesto olarak kaleme alındığını belirten Erozan, “Birlikte yol yürüyeceğimiz, birlikte Muğla’yı dönüştüreceğimiz bir sürece gireceğiz. Bodrum’da yaptıklarımızı Muğla’da da Ahmet Aras ile birlikte yapacağız.” diye konuştu.

Bodrum Belediye Başkanı Ahmet Aras yaptığı açıklamada yerel yönetimlerin eşit yurttaşlık temelli politikaları desteklemesinin önemine değinirken, “Yerel yönetimlere çok önemli bir misyon yüklendi. Biz beş yıldır bu misyonu içselleştirdik, Bodrum Kadın Dayanışma Derneği ile beraber önemli çalışmalara imza attık. Buradaki politikalarımız cinsiyete dayalı iş bölümünü yok edecek politikalar olacak.” dedi.

“Değişimin yüzyılı eşitliğin yüzyılı olacak”

Hayatın her alanında eşitliği sağlamayı amaçladıklarını söyleyen Başkan Aras, “Biz bunu hep birlikte Bodrum’da gerçekleştirdik. Biz, bu başarıyı Muğla’da da üzerine katarak sürdüreceğiz. Kadınların, ayrımcılığa uğrayan tüm kesimlerin sesini bu beş yılda duydum ve bunu dinlemeye devam edeceğim. Değişimin yüzyılının eşitliğin yüzyılı olacağının sözünü veriyorum. Eşitlikten yana taraf olduğumu gururla beyan ediyorum.” şeklinde konuştu.

Konuşmaların ardından manifesto okunarak imza altına alındı.

Muğla Büyükşehir Belediye Başkanı adaylarına ileten kadınlar manifesto ile kadınların yerel siyasette kendi politikaları ile var olmaları hedefliyor. Manifestoda “Kadın Erkek Fırsat Eşitliği Komisyonu (KEFEK) oluşturulması”, “Avrupa Yerel Yaşamda Kadın Erkek Eşitliği Şartının (CCRE) imzalanması”, “Stratejik planın Cinsiyete Duyarlı Bütçe üzerinden oluşturulması” gibi önemli maddeler yer alıyor.

2024 MUĞLA YEREL SEÇİM MANİFESTOSU

Muğla’da ve çevre ilçelerde yaşayan kadınlar tarafından aşağıda bulunan ‘’Yerel Seçim Manifestosu’’ hazırlanmıştır.

Yerel Yönetim seçimleri, kadınlar için salt belediye hizmetlerinin iyileştirmesi anlamına gelmiyor.

Yerel Yönetimlerde uygulanacak her adım, kadınların hayatlarının nereye doğru yönlendirilmek istendiğine, ne oranda kentte ve Muğla’nın her bir sokağında var olabileceklerinin seçimidir bizler için.

Kadın-erkek eşitlik politikalarının tüm hizmetler için ana kriter olarak belirlenmesi, kadınların ve ayrımcılığa maruz bırakılan tüm toplumsal grupların ihtiyaçları, eşit ve kapsayıcı bir kent oluşturulmasına yönelik yaşamın her alanında politik, ekonomik, sosyal ve kültürel olarak etkili bir şekilde uygulanması esastır.

Yerel Yönetimler, kadın erkek eşitlik politikalarını güvence altına almak amacıyla, farklı cinsiyet, yaş, engellilik durumunda olan ve farklı görüşlere sahip kişilerin birlikte ve bir arada yaşama ilkesini hedeflemelidir.

Kadınlar, yerel siyasette karar verme hakkını kullanarak, bugüne kadar hayat bulan siyasetin değiştirilemez sayılan politikalarını ve ayrımcılık temelli siyaseti dönüştürme kararlılığıyla, sözlerimizi Muğla Büyükşehir Belediye Başkanı adaylarına iletiyoruz. Kadınların yerel siyasette kendi politikaları ile var olmaları, hem siyasetin tek cinse indirgenmiş yapılanmasını, hem de kentin ayrımcılık karşıtı çoğulculuğun içinde var ettiği çeşitliliğin dönüşüm politikaları ile güçlendirebiliriz.

Muğla için:

·         Belediye başkan yardımcılarının, cinsiyet eşitliği kriteri doğrultusunda %50’sinin kadın olarak belirlenmesi,

·         Kadın Politikaları ve Yerel Yönetim Politikaları arasındaki bütüncül politikalar oluşturulması kapsamında, feminist hareketten gelen kadınlardan danışman ekibinin oluşturulması,

·         Belediye meclisinde Kadın Erkek Fırsat Eşitliği Komisyonu (KEFEK) oluşturulması ve mecliste alınan kararların uygulamaya geçmeden önce, bu komisyonda görüşülmesi,

·         Avrupa Yerel Yaşamda Kadın Erkek Eşitliği Şartı’nın (CCRE) imzalanması,

·         Yerel Eşitlik Eylem Planının hazırlanması; Belediyelerin, seçimleri takiben en fazla 4 ay içinde oluşturulacak Eşitlik Birimi ve Eşitlik Komisyonu önderliğinde, CCRE- CEMR kapsamında da şart koşulan Yerel Eşitlik Eylem Planı hazırlığına başlaması ve komisyonun kurulmasından itibaren en fazla 6 ay içinde Kadın Örgütleri, Kent Konseyi Kadın Meclisi ve hemşeri kadınların katılımı ile planın tamamlanarak onaylanması,

·         Belediyelerin, Yerel Eşitlik Eylem Planının uygulanmasını ve CEMR şartlarına uygunluğunu düzenli olarak izlemesi ve her yıl Ocak ve Temmuz ayında izleme raporunun yayınlanması,

·         Stratejik planın Cinsiyete Duyarlı Bütçe üzerinden oluşturulması,

·         Stratejik plan ile Faaliyet planını yerelde var olan Kadın Meclisleri, Kadın STÖ’ler ve kadınlarla birlikte en geç seçimleri takip eden 6 ay içinde hazırlanması,

·         Belediyelerin tüm politikalarını, yönetmeliklerini ve uygulama planlarını Belediye Meclisi Eşitlik Komisyonu, Kadın Sivil Toplum Örgütleri, Kent Konseyi Kadın Meclisi ve hemşeri kadınların katılımını uluslararası standartlara uygun şekilde sağlayarak hazırlanması ve uygulanması, bu hazırlık ve uygulamaların 3 ayda bir raporlaştırılması ve kamuoyu ile paylaşılması,

·         Belediyelerin alacağı tüm kararların, kente dair eylem/uygulama planlarını da kapsayacak şekilde Toplumsal Cinsiyet Eşitlik Birimi’nin ve Eşitlik Komisyonu’nun görüşüne başvurularak alınması,

·         Belediyelerin Meclis Toplantılarına Eşitlik Komisyonu, Kadın Sivil Toplum Örgütleri ve Kadın Meclisi tarafından gönderilen gündem önerilerinin oylanmaksızın meclis gündemine alınması,

·         Kadın Sivil Toplum Örgütleri ile Mart-Haziran-Eylül-Aralık aylarında periyodik toplantılar yapılması suretiyle kadın ihtiyaç ve taleplerinin belirlenmesi, çözümlerinin oluşturulması, uygulanması, her toplantıdan sonraki 1 ay içinde toplantı raporunun yayınlanması,

·         Belediye personel alımlarında cinsiyet eşitliği hedeflenerek kadın personel istihdamının sağlanması / karar mekanizmalarında cinsiyet eşitliğinin sağlanması /eşit temsil üzerinden kadın personelin görevlendirilmesi,

·         Belediye personeli için düzenli olarak her 3 ayda bir toplumsal cinsiyet eşitliği eğitimi düzenlenmesi, izlenmesi, raporlaştırılması ve raporun belediyenin sosyal medya hesaplarında yayınlanması,

·         Muhtarlara yönelik düzenli olarak her 3 ayda bir Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Eğitimlerinin düzenlenmesi,

·         Muğla merkezde Kadın Sığınağının hemen açılması,

·         Kadına Yönelik Erkek Şiddetine karşı Kadın Danışma Merkezlerinin kurularak, yetkin personel görevlendirilmesi,

·         Panik butonlarının Muğla genelinde kentin işlek noktalarından başlayarak hizmete sokulması,

·         Kadının üretime katılımının sağlanmasına yönelik kadın kooperatiflerinin kurulmasının, işler olmasının desteklenmesi ve özendirilmesi,

·         Mahalle evlerinin açılması, mahalle evlerinin tasarımının kadınların kullanım işlevselliği göz önünde bulunduracak şekilde planlanması,  buluşma alanı işlevi de görebilecek, engelli ulaşımına uygun, erişilebilir çocuk oyun odası, spor salonu, buzdolabı eklenmiş süt sağma ve emzirme odası,  çamaşırhane ve ütü odası, kütüphane ve etüt salonu, atölyeler ve seminerler için derslikleri, ortak üretim alanları, ortak mutfağı, kafesi, pinpon, basket potası, voleybol filesi gibi oyun grupları olan çok işlevli olarak açılması,

·         Belediyelerde 24 saat Alo Şiddet Hattının 6 ay içinde oluşturulması,

·         5395 Sayılı Çocuk Koruma Kanunu kapsamında, yerel düzeyde alınacak sosyal önlemleri de kapsayacak şekilde “Koruyucu ve Destekleyici tedbirleri, çocuğun öncelikle kendi aile ortamında korunmasını sağlamaya yönelik olmak üzere danışmanlık, eğitim, bakım, sağlık ve barınma konularını da içine alacak şekilde çocuğu koruyucu ve destekleyici sürdürülebilir politika belgesi hazırlanması ve uygulamanın sağlanması,

·         Belediyelerin, ilgili STK’ların, yerel toplulukların ve paydaşların çocuk politika süreçlerine aktif katılımının sağlanarak çocuklar ve gençler için mekanlar oluşturulması,

·         Belediyelerin, çocuk yoksulluğunu merkeze alarak sosyal politika üretmeye yönelik sosyal hizmet envanterinin mahalle bazında çıkarılması ve ihtiyaçların tespit edilerek, sosyal desteklerin sağlanması,

·         Muğla İli ve ilçelerinde, ilk 6 ay içerisinde belirlenen ana merkezlerde ve ilçelerde kreş sayısının arttırılması,

·         Toplu taşımanın Muğla ili genelinde 24 saat üzerinden planlanması (kamu hastaneleri dahil), saat 22:00 dan sonra kadınların durak harici yerlerde de inip binebilmelerinin sağlanması,

·         Belediyelere bağlı parkların çevreye duyarlı ve iyi aydınlatılmış şekilde düzenlenmesi, parklarda ebeveyn tuvaletleri ve bebek bakım ünitelerinin oluşturulması,

·         Yaşlılar için belediyeye bağlı yaşam evleri kurulması,

·         Gelir düzeyi düşük ailelerin çocukları için ücretsiz okul servis imkanı yaratılması,

·         Sahillerdeki işgallere son verilmesi ve belediye plajlarının sayı ve niteliğinin artırılması,

·         İmar planlarının bütünsel ve cinsiyet eşitliği perspektifi ile hazırlanması,

·         Yoksun ve yoksul ailelere yönelik barınma programlarını güçlendirerek, herkesin yaşanabilir koşullara ulaşabileceği sosyal konut projesi hazırlanması.

·         Toplu taşıma ve kamu binalarında engellilere yönelik erişilebilirlik standartlarının yükseltilmesi ve indirimli tarifeler uygulanması,

·         Afet risklerini azaltmak için afet müdahale planları oluşturulması ve yerelde çevre dostu politikaları teşvik ederek, toplumun katılımını sağlayarak, sürdürülebilir kent planlarını oluşturulması ve çevresel bilincin artırılmasına yönelik STK’lar ile ortak çalışma yürütülmesi,

·         Kadınların sosyo-ekonomik hayata katılmasının önündeki engelleri kaldırmaya yönelik politikalar belirlenmesi,

·         Kadınların mülkiyetindeki taşınmazlardan, emlak vergisi ve öteki taşınmaz vergilerini daha düşük oranlarda alınması, cinsler arası eşit mülkiyet ve kullanım haklarının yaşama geçmesinin sağlanması,

·         Gıda ve eşya israfını önlemek ve yoksullukla mücadele edilmesi amacıyla Gıda Bankacılığının kurulması, sürdürülebilir hale getirilmesi, sosyal destek hizmetlerine erişimin kolaylaştırılması,

·         Eğitim dışında kalan kadın ve kız çocuklarının eğitim imkanlarının geliştirilmesi amacıyla halk kütüphanelerini, bilgisayar atölyeleri, eğitsel oyun atölyeleri ve görsel eğitim materyalleriyle donatarak kadınlar ve kız çocukların kullanımına açılması,

·         Çocuğu olan kadınların da halk kütüphanelerinden yararlanmalarını sağlamak için kütüphanelerin yanında çocuklarını bırakabilecekleri oyun odaları kurulması ve bu odalarda çalışacak Okul Öncesi Öğretmen istihdam edilmesi,

·         Evler ve işyerlerinin engellilere uyarlanabilir biçimde tasarlanan yapılara ruhsat verilmesinin sağlanması,

·         Afet yaşanmadan önce gerekli verilerin toplanması, analizi ile bilginin güvenilirliği ve erişilebilirliğinin sağlanması amacıyla İlgili STK ve Kadın Örgütleri ile işbirliği içinde Afet Risk Azaltma Planı, Afet Müdahale Planı, Afet Sonrası İyileştirme Planı hazırlanması ve kamuoyu ile paylaşılması,

·         Kamusal alanların, yurttaşların deneyim ve ihtiyaçları gözetilerek, sosyal özellikler, kullanım farklılıkları ve etkinlikler, erişilebilirlik düzeyi ve çevre ile bağlantı, konfor hissi ve yerel toplulukların ve paydaşların kamusal alan tasarım süreçlerine aktif katılımının sağlanması,

·         Sosyal desteğe ihtiyaç duyan kadınların istihdam imkanlarının arttırılması amacıyla Kadınlara yönelik nitelikli ve cinsiyet kimliklerine indirgenmemiş meslek edindirme kurslarının açılması, bu kurslar sonunda elde edilen ürünlerin satışı için belediyenin sosyal alım gerçekleştirecek sürdürülebilir mekanizmalar oluşturması, Kadın istihdamına dikkat çekmek için Belediye şoförlerinin kadınlardan seçilmesi,

·         Toplu taşıma araçlarının engellilerin de yararlanacakları şekilde düzenlenmesi,

·         Belediyeler hizmet binalarının engellilerinde yararlanacağı şekilde (otopark, giriş, asansör, tuvalet) düzenlenmesi,

Bugün, tüm dünyada “Kadınların sisteme HANGİ ŞARTLARDA” ekleneceği meselesi “eşitlik” tartışmaları üzerinden yürütülüyor, bu nedenle, günümüzde farklı boyutlarda eşitsizlikle mücadele etmek gerekiyor. Dolayısıyla, gerçek bir “eşitlik” savunusu, ancak fırsat eşitliği politikalarını uygulamakla mümkün olabilir.

Türkiye açısından konuya baktığımızda ise, “cinsiyet eşitliği” politikaları, pratik toplumsal çıkarlar ve stratejik toplumsal çıkarlar olarak ikili bir eksen izleniyor, pratik toplumsal cinsiyet eşitliği dedikleri aslında kadınların günlük yaşam ihtiyaçlarını karşılayan, çocuk bağlamı, sağlık hizmetleri, istihdam vb. çıkarlar öne çıkarılarak “toplumsal cinsiyet eşitliği” vurgulanıyor. Ancak, ne zaman ki, cinsiyete indirgenmiş işbölümünü yok edecek politikaları hayata geçiririz işte o gün, kadın erkek eşitliğine dayalı bir yaşamı kurgulayabiliriz.

İş bu, Yerel Yönetim Seçim Manifestosu 14.02.2024 tarihinde (2) nüsha olarak taraflar tarafından imzalanmış olup, birer nüshası taraflara teslim edilmiştir.

Muğla Büyükşehir Belediyesi                                                                  Bodrum Kadın Dayanışma Derneği

           Başkan Adayı

            Ahmet Aras

Exit mobile version